Waarom minder of geen vlees eten?

Deze tekst is afkomstig van www.flexitarier.nl

Waarom zou ik minder vlees eten? 

Als alle Nederlanders twee dagen per week plantaardige vleesvervangers zouden eten in plaats van vlees, dan zou dat per jaar de CO2-uitstoot van 570.000 personenauto’s schelen. Bovendien is het beter voor de gezondheid, het milieu, de natuur en het dierenwelzijn.

Als flexitariër eet je één of meerdere dagen per week geen vlees. Bij voorkeur eet je op die dagen plantaardige alternatieven. Dit is:

• Beter voor je gezondheid: minder kans op hart- en vaatziekten, kanker, overgewicht en diabetes.

• Beter voor het milieu en de natuur: minder uitstoot van broeikasgassen, minder boskap, minder verlies van natuur, minder energie- en watergebruik, een kleiner mestoverschot.

• Beter voor het dierenwelzijn: meer ruimte voor dieren, minder dierziektes en minder dierenleed.

Minstens twee aardbollen
In 2050 zijn we naar verwachting met 9 miljard mensen op aarde. En zijn mensen in arme landen bovendien rijker dan nu, waardoor ze meer vlees kunnen eten. Als al deze mensen naar westerse maatstaven vlees gaan eten, dan hebben we in 2050 minstens twee aardbollen nodig om in hun behoeften te voorzien!

02C30102

Wist je dat…

• De mondiale veehouderij 12% bijdraagt aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

• De mondiale veehouderij 30% bijdraagt aan het wereldwijde verlies van dieren- en plantensoorten op land.

• De productie van 1 kilo Nederlands rund gelijk staat aan de CO2-uitstoot van 169 autokilometers. En dat de productie van 1 kilo Nederlands rund een flinke achtertuin vergt aan landbouwgrond (47 m2). Voor een kilo Braziliaans rund is dat zelfs 289 m2.

• Er met de jaarlijkse hoeveelheid mest van al het vee in Nederland een laag mest van 2,5 meter dik in alle tuinen van Nederland kan worden gestort.

• Er voor de productie van al het vlees dat in Nederland gegeten wordt, evenveel water nodig is als 13 maal het jaarlijkse watergebruik van alle Nederlandse huishoudens.

• De consumptie van veel rood vlees en bewerkt vlees leidt tot een significant hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het risico op hartziekten zoals een hartaanval, is 37% lager bij mannelijke vegetariers vergeleken met mannelijke niet-vegetariers.

• Onderzoek heeft uitgewezen dat de consumptie van veel rood vlees een significant hogere kans geeft op kanker in de darmen, slokdarm, alvleesklier, lever, longen, keel en prostaat. De consumptie van veel bewerkt vlees leidt tot een verhoogd risico op kanker in de darm, longen, prostaat en blaas. Vegetariërs hebben 40% minder kans op kanker dan mensen die vlees eten.

• We in Nederland 70% meer dierlijk vet eten dan gezond is, en ruim 50% meer eiwitten dan nodig. En dat er bovendien een wetenschappelijk verband is aangetoond tussen overgewicht en veel vlees eten.

• Er als gevolg van dierziekten de afgelopen 15 jaar miljoenen dieren zijn afgemaakt: Q-koorts: 62.500 geiten; vogelgriep: 30 miljoen kippen; MKZ: 270.000 koeien, schapen en geiten; varkenspest: 11 miljoen varkens; BSE: 6.500 koeien.

• Er steeds meer dierziekten zijn die ook bij mensen tot gezondheidsproblemen leiden. Voorbeelden zijn de vogelgriep, Q-koorts, BSE en de antibiotica resistente beacteriën MRSA en ESBL die ook mensen voor antibiotica resistent kunnen maken.

• In de bio-industrie het gebrek aan ruimte en afleiding tot verveling en stress bij dieren leidt. Veel dieren worden ernstig beperkt in hun natuurlijk gedrag.

Genoeg redenen dus om flexitariër of vegetariër te worden!

voedingscentrum advies