Waarom minder of geen vlees eten?

 

5 jaar geleden was nog niet iedereen bezig met vegetarisch eten en het belang hiervan.

Wij bij GoodBite zijn al sinds 2002 hiermee bezig. Wil je graag weten waarom het goed kan zijn om minder vlees te eten? Lees dan hieronder verder.

Ben je op zoek naar leuke vegetarische recepten? Kijk dan op onze receptenpagina.

 

Waarom zou ik minder vlees eten?

Met de komst van steeds meer documentaires, media-aandacht en voorbeeldfiguren die vegetarisch of vegan lifestyle hebben, is plantaardig voedsel ook in 2019 hartstikke trending.

We zijn ons steeds bewuster van dierenleed en milieuproblemen (uitstoot broeikasgassen, boskap, verlies van de natuur, energie- en watergebruik en mestoverschot) die veroorzaakt worden door de vleesindustrie. Daarnaast is het eten van meer plantaardige voeding ook nog eens beter voor je gezondheid. Wanneer je méér peulvruchten, groenten, plantaardige vleesvervangers, volkoren graanproducten en fruit eet en minder vlees en zuivel dan verlaag je het risico op hart- en vaatziekten. Bron: Voedingscentrum

 

Infographic is afkomstig van: Powerplant

Tegenwoordig is het hartstikke makkelijk om minder vlees te eten, want de vleesvervangers, zoals vegetarische hamburgers, kipspiesjes en hamblokjes vliegen je om de oren. Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor linzenburgers, falafel, notenballetjes of tempeh.

Bewuster omgaan met je voeding is dus hartstikke hip en tegenwoordig ook echt heel erg lekker. Genoeg redenen dus om flexitariër of vegetariër te worden!

Meet the flexitariër:

Naast vegetariër en veganist, heb je nu ook een flexitariër.  67% van de Nederlandse bevolking is een echte flexitariër, dit blijkt uit onderzoek van  Natuur&Milieu.

Deze stijgende groep is bewust bezig met het verminderen van hun vleesconsumptie. Je bent een flexitariër als je minstens 1 dag per week geen vlees, vis, vleeswaren of vleessnacks eet.